top of page
תמונת הסופר/תבת חן

שני מעגלים להצלחה

שניה ! בבקשה תעצרו לשניה…




אני בדרך כלל נתקלת במושג הוראה מתקנת כשזה כבר מאוחר מדי. אימהות שאומרות לי אני מחפשת, מורות שמפנות בקשה לרכזת השכבה, ואני אומרת בואו נחשוב על זה רגע לפני…

רגע לפני שמתעוררים קשיים.

מנסיוני, קשיים לא מתעוררים פתאום. יש הרבה רמזים מטרימים. למשל: אני מכירה הרבה מאוד ילדים שמגיעים לכיתה א' עם פער ביכולות שפתיות. פער בהכרת האותיות, פער במשחקי פונולוגיה, פער בהכרות עם ספרים, פער ביכולת מילולית. כל הפערים האלה אם הם אינם מטופלים ומחוזקים בשלב שלפני כיתה א' יפריעו מאוד בתהליך רכישת הקריאה!

מורות כיתה א' בדרך כלל מזהות את אותם ילדים עם קשיים כבר בשבועות הראשונים של השנה. עומדות מולן שתי אפשרויות:

אפשרות ראשונה: לא להתחיל עם אותם ילדים את תהליך רכישת הקריאה, ולעבוד את התשתית החסרה. זה אומר פתיחת פער מהכיתה, ורגשות תסכול של הילדים.

אפשרות שניה: להתחיל את תהליך רכישת הקריאה, לעבוד במקביל על התשתית ולקוות לטוב.

מנסיוני, רוב המורות נוקטות באפשרות השניה, בגלל ההבטים הרגשיים חברתיים, לפעמים בגלל הלחץ של ההורים, אבל הן לא סוגרות בכך את הפער. הקושי יתעורר במעלה השנה והתסכול - שקיווינו להיפטר ממנו הוא בלתי נמנע!!

הפתרון הקל והמהיר: הוראה מתקנת.

החיסרון: עלות כספית, תלות של הילד במורים שעובדים אחד על אחד וחוסר יכולת לתפקד בכיתה / בקבוצה, קצב עבודה של פעם פעמיים בשבוע במקום עבודה יומיומית שתהיה יעילה יותר.




אז רגע לפני שמתעוררים קשיים… בערך בשלב הזה של השנה, יש אפשרות טובה להצליח להביא ילדים גם כאלה עם פערים שפתיים, מוכנים יותר לכיתה א' וללמידה בבית הספר.



 


הורים שיחליטו לקחת את המושכות לידיים, יוכלו להצליח עם ילדיהם באמצעים פשוטים, יומיומיים, זמינים ומשחקיים. אין צורך בחוברות עבודה, אין צורך לקבוע שיעור עם אמא, אין צורך לשבת שעה על התוסיק. יש צורך בשיחות, בהקראה של סיפורים, בהתבוננות מעמיקה באבני היסוד של השפה (אותיות) בסביבה הביתית שלנו, יש צורך בשירים ובחרוזים ובמשחקים.

רווחי משנה : ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות של הילדים, יחסי קרבה מהודקים יותר בבית, כלים להורים איך לעזור לילדיהם לאורך שנות בית הספר היסודי, מעורבות הורית בחיי הילדים.


הכי כיף שיכול להיות !!


אני מאמינה בשני המעגלים הראשונים שסובבים את הילדים בגילאים אלה : הכיתה והבית.

אני מאמינה שבעבודה משותפת בין שני המעגלים האלה, יכול להתרחש שינוי אמיתי, עמוק ומשמעותי.

24 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page